Vanliga frågor och svar
Vad är en trygghetsförsäkring?
Vad är en trygghetsförsäkring?
Hur tecknar jag en försäkring?
Hur tecknar jag en försäkring?
Vad täcker livförsäkringen?
Vad täcker livförsäkringen?
Vem kan teckna livförsäkringen?
Vem kan teckna livförsäkringen?
- har, efter förmedling av Sambla blivit erbjuden ett låneavtal med någon av Samblas samarbetspartners,
- har fyllt 18 men inte 64 år,
- är folkbokförd och stadigvarande bosatt i Sverige
- är fullt arbetsför enligt definitionen i villkoren
Hur betalas försäkringen?
Hur betalas försäkringen?
Hur ansöker jag om ersättning för trygghetsförsäkring?
Hur ansöker jag om ersättning för trygghetsförsäkring?
Var kan jag se min försäkring?
Var kan jag se min försäkring?
Hur lång är karens- och kvalificeringstiden?
Hur lång är karens- och kvalificeringstiden?
Hur lång tid får jag ersättning?
Hur lång tid får jag ersättning?
Är försäkringen bunden till ett specifikt lån?
Är försäkringen bunden till ett specifikt lån?
Jag får inte ut någon ersättning för trygghetsförsäkringen, vad gör jag?
Jag får inte ut någon ersättning för trygghetsförsäkringen, vad gör jag?
- Allmänna Reklamationsnämnden (ARN): Allmänna Reklamationsnämnden prövar vissa försäkringsfrågor förutsatt att de inte kan hanteras av Personförsäkringsnämnden (PFN) eller kräver medicinsk kompetens. ARN:s prövning är kostnadsfri och beslutet har formen av en rekommendation. Postadress: Box 174, 101 23 Stockholm, telefon: 08-508 860 00
- Personförsäkringsnämnden (PFN): Om tvisten avser medicinska bedömningar kan du begära prövning i PFN, Box 24067, 104 50 Stockholm. Tfn: 08-522 787 20.
- Allmän Domstol: Liksom vid andra tvister kan du vända dig till allmän domstol. Tag kontakt med närmaste tingsrätt om du vill veta mer.
Vad är en livförsäkring?
Vad är en livförsäkring?
Vad täcker trygghetsförsäkringen?
Vad täcker trygghetsförsäkringen?
Vem kan teckna trygghetsförsäkringen?
Vem kan teckna trygghetsförsäkringen?
- är folkbokförd och bosatt i Sverige
- har fyllt 18 år, men inte 64 år (försäkringen upphör på huvudförfallodagen efter det att du fyllt 68 år)
- är inskriven i och berättigad till ersättning från Försäkringskassan
- är tillsvidareanställd eller företagare
- inte tar ut pension
- vid försäkringens beviljande är fullt arbetsför.
Hur länge gäller försäkringen?
Hur länge gäller försäkringen?
Varför ska jag teckna en trygghetsförsäkring?
Varför ska jag teckna en trygghetsförsäkring?
Hur ansöker jag om ersättning för livförsäkring?
Hur ansöker jag om ersättning för livförsäkring?
Hur kan jag följa min skadeanmälan vid sjukskrivning eller arbetslöshet?
Hur kan jag följa min skadeanmälan vid sjukskrivning eller arbetslöshet?
Vad händer om man blir sjuk/arbetslös under kvalificeringstiden?
Vad händer om man blir sjuk/arbetslös under kvalificeringstiden?
Är ersättningen skattepliktig?
Är ersättningen skattepliktig?
Hur lång ångerrätt har jag på försäkringen?
Hur lång ångerrätt har jag på försäkringen?
Jag får inte ut någon ersättning för livförsäkringen, vad gör jag?
Jag får inte ut någon ersättning för livförsäkringen, vad gör jag?
- Allmänna Reklamationsnämnden (ARN): Allmänna Reklamationsnämnden prövar vissa försäkringsfrågor förutsatt att de inte kan hanteras av Personförsäkringsnämnden (PFN) eller kräver medicinsk kompetens. ARN:s prövning är kostnadsfri och beslutet har formen av en rekommendation. Postadress: Box 174, 101 23 Stockholm, telefon: 08-508 860 00
- Personförsäkringsnämnden (PFN): Om tvisten avser medicinska bedömningar kan du begära prövning i PFN, Box 24067, 104 50 Stockholm. Tfn: 08-522 787 20.
- Allmän Domstol: Liksom vid andra tvister kan du vända dig till allmän domstol. Tag kontakt med närmaste tingsrätt om du vill veta mer.