Ge dina anhöriga ekonomisk trygghet –
om det värsta skulle inträffa
Vår livförsäkring är utformad för att ge dig som kund ett bra ekonomiskt skydd till
dina nära och kära ifall det värsta skulle inträffa. Sambla är registrerade
försäkringsförmedlare hos Bolagsverket och står under tillsyn av Finansinspektionen.
Ingen bindningstid
Fristående från ditt lån
Över 55 000 nöjda kunder
Vad säger andra om vår försäkring?
Kristoffer, 61 år, gick plötsligt bort i en hjärtattack och lämnade sin partner med skulder. Tack vare hans livförsäkring betalades 800 000 kronor ut till henne. Ersättningen blev en stor lättnad under en svår tid och gjorde att hon kunde bo kvar i deras gemensamma hem.
Varför våra kunder väljer
Sambla Livförsäkring
För dig som har vår försäkring idag!
Villkor och blankett för anmälan av dödsfall finner du här.
Behöver du rådgivning om försäkring? Ring oss!
Våra rådgivare hjälper dig hitta rätt försäkring för din situation. Ring oss idag för personlig rådgivning!
Vanliga frågor och svar
Hur tecknar jag en försäkring?
Du kan enkelt kontakta Samblas kundservice på telefon 0770-22 01 80 eller via e-post forsakringar@sambla.se så får du hjälp att teckna en trygghetsförsäkring.
Vad täcker livförsäkringen?
Livförsäkringen är ett ekonomiskt skydd till dina nära och kära. För dig som har en livförsäkring betalas ett engångsbelopp till dina förmånstagare vid dödsfall.
Vem kan teckna livförsäkringen?
Livförsäkringen kan tecknas av dig som:
- har, efter förmedling av Sambla blivit erbjuden ett låneavtal med någon av Samblas samarbetspartners,
- har fyllt 18 men inte 64 år,
- är folkbokförd och stadigvarande bosatt i Sverige
- är fullt arbetsför enligt definitionen i villkoren
Hur länge gäller försäkringen?
Hur betalas försäkringen?
Försäkringen betalas via autogiro. Om betalningen inte kan genomföras via autogiro skickas en påminnelsefaktura till din fysiska eller digitala brevlåda.
Hur ansöker jag om ersättning för livförsäkring?
Vid ansökan om ersättning från din livförsäkring anmäler du dödsfall hos vår partner Evident Life på följande länk:
Är ersättningen skattepliktig?
Nej, varken ersättningen för trygghetsförsäkringen eller livförsäkringen är skattepliktig. Ersättningen för trygghetsförsäkringen sätts skattefritt in på ditt konto under tiden du är sjukskriven eller arbetslös.
Hur lång ångerrätt har jag på försäkringen?
30 dagar.
Jag får inte ut någon ersättning för livförsäkringen, vad gör jag?
Om du inte är nöjd med försäkringsgivarens beslut i ett ärende kan du få det omprövat genom att vända dig till Evident Life’s klagomålsansvarig på klaga@evidentlife.se. Beskriv ditt ärende och varför du inte är nöjd, så återkommer försäkringsgivaren till dig inom en arbetsdag.
Du kan även vända dig till:
- Allmänna Reklamationsnämnden (ARN): Allmänna Reklamationsnämnden prövar vissa försäkringsfrågor förutsatt att de inte kan hanteras av Personförsäkringsnämnden (PFN) eller kräver medicinsk kompetens. ARN:s prövning är kostnadsfri och beslutet har formen av en rekommendation. Postadress: Box 174, 101 23 Stockholm, telefon: 08-508 860 00
- Personförsäkringsnämnden (PFN): Om tvisten avser medicinska bedömningar kan du begära prövning i PFN, Box 24067, 104 50 Stockholm. Tfn: 08-522 787 20.
- Allmän Domstol: Liksom vid andra tvister kan du vända dig till allmän domstol. Tag kontakt med närmaste tingsrätt om du vill veta mer.